?

Kultura21.cz (I smrt se zahoj├ş) - RECENZE

"Osud se silných bojí, ale zbab??lé drtí." Tímto výrokem Senecy za─Źíná román mladého spisovatele Jana Pavla I smrt se zahojí – první román do autorovy bibliografie. Krom?? tohoto román┼» má toti┼ż ve svém portfoliu i sbírky poezie, povídek a novely. A o ─Źem první Pavl┼»v román pojednává? Kniha je zajímavým propletencem ┼żivotního p??íb??hu mladého Jakuba, Emílie, d??sivých sn┼» a to vše za zn??ní písn?? Rock around the Clock.

Jakub a Sofie – man┼żelský pár, který prochází t??┼żkou krizí, kdy┼ż p??ijdou o dít??. Oba pro┼żívají strašlivé no─Źní m┼»ry zp┼»sobené jejich tragédií. Jsou spolu ji┼ż pátým rokem a prvotní zamilovanost je dávno ta tam. Pochybují o svém vztahu, na denním programu u┼ż jsou hlavn?? hádky a poni┼żování. A do toho všeho se ješt?? plete spole─Źná kamarádka Jitka.

Do ┼żivotních p??íhod Jakuba, Sofie a jejich rodin vstupuje pak ješt?? p??íb??h mladé Emílie, která utekla s rodi─Źi do Ameriky. Ti však ale zem??eli p??i tragické autonehod??. Emily se pak zcela ne─Źekan?? stane oblíbenkyní známé herecké hv??zdy Jamese Deana. V první ─Źásti knihy jsou popisována jejich setkání. P??íb??h se zlomí v okam┼żiku, kdy umírá i Dean a t??hotná Emílie odchází zpátky do tehdejšího ??eskoslovenska. Její ┼żivotní osudy jsou pak v románu p??eneseny do dopis┼» Emílie ztracenému Deanovi. V ─Źástech o Jakubovi pak vystupuje nemocná stará ┼żena, která si tak n??jak ┼żije ve svém vlastním sv??t?? a prochází r┼»znými halucinacemi, ─Źím┼ż rodinu dost psychicky zat??┼żuje.

M?? tedy vychází z této rovnice, ┼że Emílie je babi─Źkou Jakuba. Nebo ne? Kniha vyvolává spoustu otázek a ne na všechny najdete p??ímo─Źarou odpov??─Ć. Ale mo┼żná práv?? tohle d??lá knihu ješt?? zajímav??jší. Tajemnou atmosféru pak dotvá??í i snové ilustrace Tomáše Krose.

Na knize je také pozoruhodná konstrukce, jakou pro p??íb??h autor zvolil. V první knize románu (jak autor odd??lil ─Źásti) se o hlavní postav?? Jakubovi vypráví, ve druhé je zvolena ich-forma a ve t??etí, pro m?? asi nejh┼»??e rozpoznatelné ─Źásti, je nahlí┼żeno na Jakubovy myšlenky a p??ání – nap??íklad kdy┼ż si na Kanárských ostrovech p??estavuje svou jeskyni. (Nep??ipomíná vám toto schéma francouzský film v hlavní roli s Audrey Tautou „Má m?? rád, nemá m?? rád?")

Se─Źteno podtr┼żeno, román je velmi zvláštní a jist?? zaujímá a ješt?? zaujme na ─Źeském trhu význa─Źné místo.

Kamila P??trašová

P??evzato z Kultura21.cz

Zbyte─Źnost, Jaroslav Balv├şn, den├şk Pr├ívo

Jan Pavel do své osmé kní┼żky poskládal hrst krátkých, jakoby samostatných povídek. Vybrousil je do minimalistického sev??eného tvaru a k pohonu jejich d??je pou┼żil hovorové dialogy.

Zbyte─Źnost, Jakub Ehrenberger, literarni.cz

Jan Pavel své dílko napsal v duchu moderní literatury, s vyprav??─Źskou lehkostí a svi┼żností. Jednotlivé povídky jsou p??ímo─Źaré, vesm??s jednoduché a oklešt??né od veškerého nadbyte─Źného slovního balastu a┼ż na samotnou podstatu svého p??íb??hu.